onsdag 23 maj 2007

Paddling för hela slanten, i Åre


Jag inleder denna blogg med att berätta om min och min käre Mats resa till Åre.

Som de flesta, som känner mig, vet så är Mats inte bara min pojkvän utan också forspaddlare. Nu under kristihimmelfärdshelgen så gick SM i forspaddling av stapeln i Åre. Mats var givetvis på plats men även jag, hans trogne maskot och påhejare.





Tomas Rundgren kom och hämtade upp mig med fullpackad volvo, femslalomkajaker på taket och ett släp lastat till max direkt efter skolans slut. Malin B och Anton var också med i bilen och rottveilern Hobbe förstås. Det blev "köra igenom-middag" a' lá USA och ett fåtal kissa-hunden och köpa-godis-stopp så vi lyckades köra den smala vägen mot Åre på strax under sex timmar. I åre låg snön fortfarande på topparna och de kala träden vittnade om en klart senare vår än hemma. Det var också kallare så mina fina, randiga långkalsonger kom väl till pass. Framme vid vår stuga blev de en väldigt massa pussande och kramande då våra andra vänner redan checkat in sig. Erik, lagkaptenen, Westberg, Joni , the man, Lidberg, Erik ,the beginner, Rehn, Mats, the lover, Wålstedt, Mats, the vise man, Lindmark, Nike, kändisen, Bent och Mattias, roliga killen .




Jag fick sovmorgon första dagen och passade på att ta en långpromenad runt åre. Jättemysigt med musik i öronen och massa glada människor i solen på torget. Jag slogs av hur vackert det är i de svenska fjällen!
Klockan tre drog tävlingen för dagen igång, slalom. Världsabra stämning med stor publik, hög musik och solsken i blick. Redbull-bilen var där och delade ut gratis dricka, det är ena riktiga coolingar det! Linnea, Daniel och Annis anlände med sin lilla valp Nitro.
Superspännande tävling där Mats slutade åtta. Inte dåligt för att vara SM i en gren som han inte alls satsar på egentligen.


Vem är störst och starkas i djungeln?

Efter tävlingen samlades både publik och paddlare vid Draklanda för att grilla. (Draklanda är en stor villa mitt i åre där det helgen till ära bodde närmare 20paddlare). Det är svårt att beskriva stämningen med ord, familjekänsla helt enkelt.
Dag två var det freestyle. Mats gren. Upp tidigt och på med vandringskängorna då denna gren inte är varken lättåtkomlig eller publikvänlig. 30min ut i skogen, över en myr där både jag och Linnea tog av skorna och sprang barfota för att slippa sitta blöta hela dagen. Jag ville träna mina domarkunskaper och ställde upp som skribent. DEt gick jättebra och jag tror att jag skulle kunna döma själv snart, med lite mer träning så. Det var inte den ultimata vågen som freestylepaddlarna fick tävla på, därför blev det inte heller några specktakulära trick. Dåligt väder och arrangemang drog ner på stämningen men Mats lyckades i alla fall med en 3:e placering. Bra om man frågar mig.
Hem och igång med festen. Vin, gin, bra musik och roliga vänner blev en kanonblandning. Sent gungade vi alla ut på stan. På Holiday Inn var medelåldern lååångt över vår men det gjorde inte oss något, vi skolade bara om och dansade styrdans natten lång.

"Dagen efter" blev lugn. Jag och Linnea strosade på torget och kollade i de hippa butikerna. Störtlopps tävlingen körde igång vid tre och jag, Linnea och Nike hade det fint i solen påhejandes grabbarna. Mellan åken passade vi på att spela en ny variant av kubb och posera för fotograferna som fanns på plats. Mats tog en fjärdeplacering, grymt enligt mig!




Denna kväll var det bastu- och bubbelpoolsbad som gällde, därefter fin tacobuffe och prisuttdelning. REdbull-collingarna kom och DJ:ade men vi hade haft vår fest så vi var lite rastlösa. Utanför fanns en lekpark som fick underhålla oss istället. Det blev femkamp av alla de slag och kajak-kana utför trappan. Dessa paddlare är helt klart en klass för sig men en sak är säker, de är GRYMT roliga och härliga människor!

Söndagen var vi uppe med tuppen för att städa ut stugorna. Tävlingsgrenen denna dag var kajakcross, den roligaste av dem alla. Vi fick även denna dag otroligt väder och i forsen bjöds det på riktiga fajter. Ett perfekt avslut på en skön och händelserik helg. Hemvägen körde vi tre bilar med släp och massa kayaker i karavan. Blev nog en fin syn mot solnedgången.

Inga kommentarer: