tisdag 18 maj 2010

Effektivitetsbehov

Med en minut tillgodo laddades den första versionen av min och Hannas C-uppsats upp igår förmiddag, tillgängliggjordes för alla hungriga opponenter att hugga tänderna i. Solen strålade och bjöd på sitt vackraste sommarväder, och en skön frihetskänsla spred sig i min kropp. Tyvärr kommer med denna härliga känsla också ett sting av rastlöshet. En vanlig känsla hos mig efter intensiva perioder av "händelse-korvstoppning" i form av jobb/studier/roande och/eller ideella engagemang... Effektivitetsbehovet - Var ekonoms viktigaste lärdom från universitetet - att maximera sin tid, ständigt vara på språng och ha full kontroll över alla bollarna i luften. Planera,planera,planera för att få allt att gå ihop, och samtidigt njuta. För allt är ju så himla roligt! (Och så ser det ju bra ut på CV:t!)

Efter 15minuters intensivt nätverkande för att finna någon annan förvirrad själ att dela min nyvunna frihet med, och såklart för att dämpa rastlösheten, slår mig insikten om mitt eget beteende. Det går faktiskt att njuta på egen hand, och det går faktiskt att vara ineffektiv en dag - speciellt om man faktiskt inte har något man måste göra! Jag tog en god bok under armen och begav mig ut i Ekonomikumparken. En välbehövlig joggingrunda i Flogsta bjöd senare underkvällen på den vackraste utsikten jag insupit sedan förra sommaren, och endorfinet flödade. Kvällen avslutades med grillning och tjejsnack över en flaska bubbel som blivit kvar sedan valborg, och jag insåg att det finns allt för många goa stunder i livet för att alltid behöva vara effektiv. Det är ju trots allt en dag imorgon också!

Inga kommentarer: