torsdag 30 juli 2009

"If you didn't think you could change the world... you were wrong!"

Good evening Sweden!

Veckan som varit har mest inneburit skola och läxläsning. Och jag älskar det! Ja, mamma, jag vet att jag har en förkärlek för att överdriva mina uttryck... Men för första gången under min skoltid så får jag läsa ämnen som verkligen berör, ämnen som jag valt helt själv och som verkligen ger något.

Green Marketing -kursen är helt fenomenal. Det första Professor Sally tar upp är att det går 10liter vatten för att ta fram ett blad våra kollegieblock. Därav har vi utskriftsförbud och anteckningsförbud på papper, istället ska man änvända sin laptop. Nya tider kräver nya inlämningsmetoder. Engångskaffemuggar är också förbjudna och vattenflaskor måste återanvändas. "Lev som ni lär" och "Vem ska ni kunna övertyga om ni inte ens kan ändra era egna vanor?" är meningar som borrar sig in i huvudet. Känslogripande filmvisning och inspirerande tal om "the enviroment" gör att det innfinner sig en halleluja-känsla i klassrummet.

Sally avslutar sin andra föreläsning med att visa statistik över det senaste två årens förändring i människor attityd angående vår sårbara omvärld, och det har hänt saker. Till exempel så har el- och vattenförbrukning/person minskat kraftigt i australien den senaste tiden. Efter all deprimerande fakta om global uppvärming infinner sig plötsligt hopp hos oss studenter. Det sker visserligen i ministeg och går inte på långa vägar tillräckligt fort men det visar att det går att förändra människors sätt att leva. Och det är upp till oss att finna metoderna för att göra det. Vi är de första som kommer ut på marknaden med denna utbildning och det är vi som ska sälja framtidens hållbara produkter och tjänster. Jag har hittat rätt.

Jag har även bytt min International Marketing, en kopia av vad jag redan läst, mot Leadership - Principles & Practice. Otroligt inspirerande kurs om olika ledarstilar, konflikt lösning och inspiration/kreativitet skapande.

Nog om skolan. Vad har mer hänt sen sist? Vi har varit på Melbourne International film festival och sett en Isländsk film som berörde på olika vis. Konstig på ett kulturellt vis, som det ska vara.

Svenskar har ett sånt fantastiskt rykte i detta land. Och jag har insett att vi har så många fördelar bara på grund av vår nationalitet. Från ingenstans kommer folk fram och vill prata, vi slipper undan obekväma situationer med en ögonblink och "I'm sorry, I'm from Sweden and I didn't know". Ett exempel från gårdagen; Jag hade varit inne på kontoret hos Student Service Center för att byta min klass och blir ikappsprungen av en ur personalen som sett mig på håll och hört att jag var svensk! Och för er som inte trodde det så har vi svenskar the swedish accent vilken anses vara som en sång i öronen?!

Ikväll var jag ute med tjejerna och åt gott i Melbournes China town. Tre rätter med kaffe och dryck för strax över hundra kronor. Att äta ute är viktig del av Melbournbornas vardag och jag gillar det skarpt. Dock lagar vi på Hornby Street 52 gourmetmat hemma de flesta dagarna i veckan. I söndags bjöd vi även våra Australiensiska vänner på swedish meatballs vilket var mycket uppskattat. Linda är den stora kocken i vår lilla familj och Julia är en mästare på hälsokost. Jag är salladsansvarig ;) "But, you know, it's really important to have people that are good with sallads in you house as well" som Julia brukar säga.

Tänker på er därhemma, men inte så jag längtar hem än. Det känns fantastiskt hemma här och jag tror att det är sant som ryktet säger; att Melbourne är världens bästa stad...

2 kommentarer:

larselindvall sa...

Det låter nästan för bra i Melbourne. Försökte skypea dig vår tid kl 10. Men det var ingen hemma. Ville bara tala om att du fårtt lön från Skandiabanken.
Nu skall vi äta middag!
P&K far

Lotta sa...

Vi har fiskat kräftor idag i natt och det skulle kunnat framstå som en extraordinär aktivitet om det inte vore för dina resebrev från andra sidan jorden.. Jag vill också vara gäststudent i Australien..
KRAM Lotta We mfl