måndag 3 augusti 2009

Mat-snack i vardagen

Efter ännu en gourmet-middag sitter jag nu denna måndagkväll och försöker focusera tankarna kring mina olika etiska dilemman i businessvärlden. Den akademiska engelskan i sig har vi uppsalastudenter tvingats lära oss bemästra, problemet är snarare alla andra saker man kan göra. Det får bli ett blogginlägg som hjärn-paus.

När vi ändå var inne på mat... Alla vi tre tjejer är stora matälskare och många av våra exalterade diskussioner handlar om nya saker från våra hemtrakter som vi vill laga åt varandra. Igår lagade Julia ungsbakad lax på en bädd av basilika och tomat med rostad sötpotatis. Sötpotatis är förövrigt en stor hit som jag definitivt kommer ta med mig hem och laga till alla som inte ätit det än. Superhealthy as well... Idag har jag, med lite hjälp från Linda, lagat kängru-stek med en kryddig klytpotatislåda med blomkål och morötter. Till det en vitlök&chilisås. (Vitlök är vår faviritkrydda och äts helst i mängder, till allt, eller hel som den är. En märklig odör har nu börjat spridas runt vårt lilla hus och besökarna lyser med sin frånvaro - märkligt?!) Resultatet blev utsökt! Dessutom markanadsförs kängru som "Good for you and good for the enviroment" för att få fler att äta det, anses vara lågprismat här..!

Idag har vi äntligen kommit oss för att skriva in oss på grann-gymmet efter att ha smygtränat gratis i en månad. En lättnad för samvetet, men något pinsamt när alla i personalen trodde att vi redan var medlemmar... Som kuriosa kan jag meddela att ägaren av gymmet har en enorm hund vid namn Monster som vi har lovat att passa så ofta de vill, så nu är vi på plus igen. Win-win-situation!

Solen brassade på ordentligt idag så jag tog en riktig ordentlig springtur ner till en stor park som jag inte minns namnet på just nu. Otroligt vackert med park/skyskrapor/solblänk. En skolbuss passerade mig där jag flåsade fram. I den satt tio små skolpojkar och vinkade ivrigt samtidigt som de filmade alltihop med sina mobiler. Tur att man kan inbringa lite glädje i skoltrötta ungdomars vardag!
När jag kom hem väntade en glädjande upptäckt då jag såg att solen bara under den timmen gjort mina axlar en nyans brunare än huden under linnet. Våren är på ingång i Melbourne! Skrämmande vid närmare eftertanke då detta bara är början, sommaren kommer innebära zinkpasta i mängder!

Nu ropar "Ethical teory and business" att mina 15minuters fri-tid har gått och att det är dags att fortsätta läsandet. Vardagen har sin sköna gång, och jag älskar det!

1 kommentar:

Mats sa...

Köttfärsbiffar a'la team fuck up -
De vanliga biff ingredienserna plus följande; Massor av spiskummin och vitlök, färsk chili, persilja, pinjenötter rostade i olivolja och sist men inte minst söndersmulad ädelost! ( man kan tydligen slänga i lite russin också om man är lagd åt det hållet! )
Grekens och mitt bidrag till bröllopsmaten. Bjud på det vettja, you'll love it!

Bröllopet var underbart för övrigt. Menar det jag smeesemessade om till fullo och hoppas du kan njuta av bilderna på Fejjan snart. Kramkram!