söndag 9 augusti 2009

"A walk in the park"

Detta har varit en impulshandlingarnas vecka. Det hela började redan i måndags när vi efter en snabb titt i kalendern insåg att det bara är någon vecka kvar tills alla inlämningsuppgifter ska lämnas in en efter en. Både jag och Linda läser till stötsta del marknadsföring vilket innebär mycket eget tänkade och kritiserade av redan existerande teorier. Detta innebär i sin tur att vi har många, långa och språkligt svåra essäer framför oss som kommer ta mycket av vår tid. Conclusion; ska vi åka någonstans så ska vi göra det snart! Vår vän Charlotte, som redan varit och hälsat på oss här i Melbourne, fyller år den 15aug och har bjudit in oss till sin födelsedagsfest i Sydney. Efter dryga 10minuters betäketid bokade vi varsin flygbiljett till operahusets stad. Tack vare strategiskt planerande av mina seminaire-tider har jag både måndagar och tisdagar ledigt och endast en frivillig föreläsning på fredagar. Med andra ord ska jag ta mig en lång weekend i Sydney innan flyget går tillbaka till Melbourne igen. förutom att hälsa på vår vän Charlotte och fira hennes födelsedag (som har tema C förövrigt.. Utklädselförslag mottages tacksamt! Funderar på Cheerleader..?) ska vi hälsa på några vänner till Linda på Manley Beach och för hoppningsvis hinna med en konsert på operahuset. En liten dröm jag haft sen länge.

Om sju veckor är det Spring Break i Australien och som en kär vän uttryckte det så är det en händelse i sig att bara får uppleva Spring Break. Men eftersom vi tagit sedan dit vi kommit, så är det obligatoriskt att boka en resa till värmen denna vecka. Jag som inte varit i Cairns såg det som min plikt att utforska denna omtalade plats. Det visade sig att det priserna på flygbiljetterna till Cairns kostade lika mycket som de till Fiji började en nya plan smidas... Paradisets öar lockar mer än Carins djungel och efter lite övertalning från min kära mor var jag övertygad om att upplevelser är värda mer än pengar. Så nu har vi alltså även en varsin biljett till Fiji över Spring Break, tio dagar total njutning ser jag fram emot efter våra kyliga Melbournedagar.


I fredags gick hela det internetionella gänget på vår första riktigt Ausstraliensika fotbolls match, "Footy" som det heter i folkmun är otroligt populärt i Melbourne och de flesta går på alla matcher. Stadion var enorm, 90 000 åskådare vilket är dubbla storleken av globen. Fartfyllt spel och engagerade supportrar gjorde det hela till en otroligt häftig upplevelse! Kommer absolut gå igen så fort kvällarna bli lite varmare...

Lördagen bjöd på underbart vårväder och efter dagens workout frågade jag och Jullan om vi fick låna Mysiga Monster, hunden som bor på vårt gym, för en promenad i parken. Äntligen lite sann kärlek! Det var nästan så man kunde höra musiken som skulle spelats om det hade varit en amerikansk film. Otroligt känslosamt och lyckligt!

På lördagskvällen anordnade univeritetets studentorganisation ett enormt houseparty. "Paint the town red". Det var helt otroligt, precis som i alla amerikanska filmer! Alla var klädda i rött, fem dollars inträde, ett enormt hus med utegård och swimmingpool, gratis öl i röda plastmuggar, redbull sponsrade med energidryck i stora hinkar med kylande is och en Dj som höll igång hela natten. Fantastiskt! (Även här var spontanhandling ett måste när vi på lördagskvällen insåg att vi inte hade något rött att ha på oss. Men en liten nattöppen Asian Store utanför vårt hus hade de attiraljer vi behövde, se bild och bedöm)

Glömde nästan den bästa biten av vår helg, bullbaket! Om jag inte gjort det tillräckligt tydligt i tidigare inlägg är Linda en riktig husmor. Så i lördags åkte förklädet på för ännu en förstärkning av "The Swedish Brand" i form av Cinnamon Buns och Choclate balls! Våra hyresvärdar och vänner har alla fått smaka på the wonderful taste of sweden, och de älskar det!


Nu är det hundra procent studier som gäller för att kunna njuta av vår lilla semester til helgen. Take care!

Inga kommentarer: