onsdag 16 september 2009

It is never too late!

Sommaren bankar nu på dörren, och även om morgnarna fortfarande kan vara kyliga (i.e. man behöver en tröja) så har de senaste dagarna varit fantastiska. Vi har njutit med häng på diverse uteserveringar tillsammans med resten av invånarna i Melbourne. Vi har även fått användning för vår bakgård, solat i bikini, pluggat och ätit ute. Värmen är så annorlunda från hemma, den är tjock och len, som om man kunde ta på den.

En kall öl på en av Chapel streets fantastiska uteserveringar

I måndags bokade jag och Linda om våra hembiljetter! Vi insåg att tiden här är alldeles för kort och december är den bästa tiden här. Så nu far vi hem den 12januari istället vilket känns fantastiskt bra!



En mindre trevlig överrasking är att Julia vaknade med en gigantisk vätskefylld blåsa i morse, efter mycket research har vi kommit fram till att det måste vara ett spindelbett från den mycket vanliga "white back" spindeln. Men ta det lugnt mina vänner, den är bara dödlig omman är allergisk mot betten..!! Får se om det blir någon sömn i natt för mig...



Vi har en trevlig tradition på tisdagar som hete Trivia. En bar i närheten som anordnar en frågesport på storbildsskärm, vi har hoppat in i Julias lag som består av hennes journalistklass; "Church of The Latterday Saints". Blandade fråge-områden som, förutom de uppenbara sport och kändisar finns även sekvenser som "Tranny or Granny" där en något oklar bild föreställer aningen en transvestit eller en äldre dam och åskådarna ska gissa, "sink or swim" där en ny produkt varje vecka ska hällas i någon form av vätska (ex. marinerade ingefärsbitar i vatten, eller inlagda champinjoner i buttered sauce) åskådarna ska alltså här gissa på om produkten fluter eller sjunker.

Mycket underhållande, och även om många frågor är FÖR australiensiska för att vi ska ha en chans, så är vi redan i final.



Funderar lite på om min engelska bli något bättre av att vara här borta. Det akademiska ordöfrådet har garanterat ökat, samt de många småord som man inte använder ofta och därmed inte har lärt sig hemma som, några exempel från denna vecka; dilute, 'get ones' barrings, samt alla dessa mellanord som slängs in i var och varannan mening , however, although, moreover, outlines, claims. Dessa ord ringer i mina öron när jag somnar efter en lång dag framför mina assignments. Andra uttryck som används flitigt är; at the end of the day (- till syvene og sisdt), kill two birds with one stone (när vi berättade att talesättet handlade om flugor på svenska skakade vår australiensiske vän bara på huvudet; "you can't kill flies with a stone. That's just silly!"



Hur som hellst, det jag vill komma till är att min svenska vokabulär lider kraftigt just nu. Förvirringen mellan språken gör ofta att man inte hittar orden på något av språken, eller att en sjungande Svengelska utbryter. Ofta i trötta stunder som mina och Lindas Brand Management disskusioner. Fruktansvärt för örat!



Nedräkningen till Fiji har börjat. Nu är det bara 8 dagar kvar.



Green Marketing är fortfarande en av de bästa kurser jag läst. Idag diskuterade vi olika metoder att föra fram grönt budskap genom reklam. Vi fick se några fantastiska exempel inom olika genrer och ja, jag grät tre gånger! I klassrummet, mitt på blanka dagen. Bjuder på en liten kompott här. Om du som läser det här inte har brytt dig hittills, välj åtminstone den ekologiska mjölken nästa gång och tänk på mina tårar här borta i landet down under. Någon nytta ska de väl vara till?



http://www.youtube.com/watch?v=s-_LBXWMCAM



http://www.youtube.com/watch?v=xqO5d0K0sKk&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=jCQdXXkJD_8&feature=PlayList&p=B9D198C240DB6A79&index=3



Fred och kärlek!

Inga kommentarer: